Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.


Berichten - cabrio_rob

Pagina's: 1 [2] 3 4 ... 85
16
Ons kent ons / Re: wie is witte yp6
« Gepost op: 6 april 2021, 16:38:45 »
Leuke updates weer, Vincent. Goed bezig .

17
Evenementen en meetings / Re: Meetings 2021
« Gepost op: 6 april 2021, 16:37:48 »
Aangezien de meetings al heel lang in de ijskast staan en de overheid geen perspectief biedt, in tegendeel, speel ik met de gedachten een 'kleine' meet cq samenkomst te organiseren in de zomer.
Dit is dan op het schiereiland 'De Punt' nabij Rozenburg zoals ik dat een aantal jaren geleden ook heb gedaan.
'De Punt' is een schiereiland midden in de ' Nieuwe Waterweg' waar dan ook veel te zien is mbt voorbij varende zeeschepen.
Het is een algemene parkeerplaats en ik denk als we niet met teveel auto's zijn, dit gewoon moet kunnen.
Graag jullie gedachten hierover...

Ik vind het een prima idee !

18
Evenementen en meetings / Re: Meetings 2021
« Gepost op: 6 april 2021, 16:36:46 »
Gewoonweg waardeloos !
En er is tot nu toe ook helemaal geen perspectief vanuit overheidswege...

Dus BOTS gaat óók niet door ?

BotS is altijd in april en ik vind op de facebook site van hun geen update, dus die gaat volgens mij niet door.

19
Technisch is de Alto nu in orde; tijd voor de binnen- en buitenkant.
Zoals ik al eerder meldde had ik verschillende (nuttige en nutteloze) gadgets besteld bij Aliexpress. Alles is nu binnen.
Een korte update.


Een armsteun. En natuurlijk paste die niet in 1 keer. Na een half uurtje dremelen en schuren passend gekregen.


Hoofdsteunhoesjes.


Een, achteraf nutteloos, antislip-matje voor op het dashboard.


Een prullenbak voor in de deur.


Een radiatordop met thermometer. Zit trouwens ook in m'n cabrio.


Een autoradio met bluetooth en SD kaartje of USB stick. Geen geknoei meer met losse CD's. En een nieuwe set Pioneer speakers voor in het dashboard. Niet van Aliexpress trouwens, maar van Bol.


Uitlaat sierstukje.


En slotvanger kapjes.

20
Evenementen en meetings / Meetings 2021
« Gepost op: 11 maart 2021, 18:41:34 »
Ik kom al 2 (onder voorbehoud) geplande meetings tegen:

Zondag 4 juli: Japan Classic Sunday in Gemert (CANCELED)
JCS

Zondag 18 september: Go Japan in Raamsdonksveer
Go Japan

Hopelijk gaat alles door !

21
Zit er dan niet een sluiting ergens achterop je dashboard ivm al het solderen?
Als het systeem aangeeft dat het ok is zou het lampje niet moeten blijven branden.

Neem aan dat je de accu al een keertje 20 min los hebt gehad?

Nee, dat dashboard is in orde. Er zit nog een historische foutcode in het airbag systeem. En die zorgt ervoor dat het lampje 6x knippert en dan uitgaat, zie dit plaatje wat ik al eerder postte.



En de accu heb ik meer dan 24 uur los gehad toen ik aan de distributie bezig was.

22
Dank jullie wel !!

En eindelijk weer eens een Vitara erbij.
Ik. Rico en Ronnie waren vrij eenzaam op de meetings  ;D ;D ;D
Groetjes Roger.
PS Tot op de Limburg meet

Ik denk dat mijn Alto nooit een Vitara zal worden, Roger......... ;)

Het airbag systeem laat ik even voor wat het is. Ik heb getracht de historische foutcode(s) te wissen, maar dat is niet gelukt op de manier die in de service manual beschreven staat. Wel is het gelukt op knippercode 1-2 te genereren met de service wire, die niet meer is dan een draad leggen naar massa. Knippercode 1-2 betekent dat er verder niets aan de hand is met het airbag systeem.

Dan heb ik afgelopen weekend flink aan de Alto gesleuteld. Naast de bougies, kleppendekselpakking, krukaskeerring en 2 multiriemen heb ik ook de distributie set (riem en spanrol) vervangen. Dat was een flinke klus. Tevens de 16 klepjes gesteld en het kleppendeksel mooi zwart gespoten. Totaal zo'n 14 uur mee bezig geweest.

Een kleine sfeerimpressie:

In actie, het gat waar de koplamp zit, is een fijn luik om door te sleutelen.


Om een indruk te geven hoeveel plek er is tussen krukaspoelie en wielkast.


Alles gedemonteerd.


Krukaskeerring vervangen.


Dag 1 zit er op.


Dag 2 , alles opgebouwd, luister naar het resultaat.
https://youtu.be/u-fUwwBG4FI

Hier doe ik het voor, dat stickertje !




23
Ik ben de service manual van de Alto aan het doorspitten (PDF van 971 pagina's) en kom het volgende tegen:



In geel, de situatie in de Alto. Op het moment is er dus niets aan de hand met het airbag systeem, volgens de manual. Het lampje gaat namelijk uit na 6x knipperen.
Goed nieuws dus.

Ook vind ik een reset procedure voor het resetten van alle foutcodes in de SDM (airbag-controller) . Want er zitten dus 1 of meerdere historische foutcodes in het systeem. En m'n OBD reader ziet die niet. Kan ze dus ook niet resetten hiermee.



Nu alleen nog uit zien te vinden hoe die "service-wire" in elkaar zit. Zo te zien is dit een draad naar massa met een weerstand er in, maar welke waarde die heeft?
Mocht het echt niet lukken, dan maar naar de dealer voor een reset. Maar dat is echt de laatste stap.......

24
Ons kent ons / Re: Even voorstellen: Ome_Bert is er ook
« Gepost op: 25 februari 2021, 11:38:00 »
welkom

25
Dank je Sjabba.

Ik ben een stapje verder met het airbag systeem gekomen.
Troubleshooten bracht mij tot een breuk in 1 van de spanningstoevoeren van de airbag controller. In geel op de foto hieronder zie je de kabelboom waar de breuk in zat.



En zo zit dat in het schema:



Kabelbreuk aan de bestuurderskant hersteld met een groene draad (ik had geen geel-zwarte draad)



En aan de passagierskant hersteld.



Het airbag lampje gaat nu aan als ik de wagen op contact zet , knippert 6 keer en gaat dan uit. Dat kan duiden op een foutcode, volgens de service manual. Ik kan geen foutcodes ontdekken met mijn OBD reader, maar in de service manual staat nog een testprocedure beschreven waarmee ik foutcodes kan uitlezen met het airbag lampje. Die gaat dan, als er fouten in het systeem zijn, in een bepaald patroon knipperen, die je dan kunt vertalen naar een foutcode. Maar het kan dus ook zijn dat er geen foutcodes zijn en het systeem prima functioneert.

Verder heb ik nog van alles vervangen aan de Alto:
Draagarm links voor
Wielremcilinder links achter
Motorolie
Oliefilter
Koelvloeistof
Ruitenwissers voorzijde

26
Hoezo vrijdag de 13de, Heiko?
Heb de Alto op zaterdag de 14de november gekocht........... ;)

Ondertussen wat gadgets besteld bij vriend Ali . Als alles binnen is, plaats ik weer wat foto's.

Met het airbag systeem ben ik nog niet begonnen. Daar is het nu te koud voor.
Mijn aanpak:
* zorgen dat dat lampje gaat branden op de juiste wijze.
* dan zal een foutcode tevoorschijn komen, of een knipperpatroon van het lampje
* daarna gericht gaan zoeken.

Gelukkig zijn het maar 2 airbags , 2 gordelspanners en een control unit waaruit het systeem bestaat.

27
Suzuki SX4 S-Cross / Re: Tikkend geluid vanuit dashboard
« Gepost op: 12 februari 2021, 14:52:46 »
En wat was de oplossing? Wellicht handig voor mede-Suzuki rijders in de toekomst.......

28
Ik heb wat tijd besteed aan de wagen en gekeken wat de verkoper heeft uitgevoerd gedurende de week dat de Alto er in reparatie was.

De O2 sensor is daadwerkelijk vervangen, zelfs door een origineel Suzuki exemplaar. De rekening had ik er bij gekregen. Foutcodes komen niet meer terug en het motormanagement lampje blijft uit tijdens het rijden. En het verbruik is nu wat beter dan voor de reparatie. In stadsverkeer haal ik nu 1 op 15 in plaats van 1 op 12.

Dan de startonderbreking. Ook deze ring is terug gemonteerd rond het stuurslot. Ik heb die ring even losgemaakt van het slot en laten bungelen, geprobeerd te starten en dat lukt dan niet. Het lampje van de startonderbreking gaat dan knipperen, ten teken dat de transponder in de sleutel niet herkend wordt.



Als laatste het airbag lampje. Dat brandt dus even lang als dat het motormanagement lampje brandt, wat niet de bedoeling is. Daarvoor het ik het instrumenten paneel weer gedemonteerd en gekeken wat er aan de hand is. En hier keek ik wederom niet van op.
Er was weer gesoldeerd op de print, en eerlijk gezegd niet zo netjes als de eerste keer. Het rode draadje wat ik had doorgeknipt, was opnieuw gelegd, waardoor het airbag lampje weer zou gaan branden.



<het dikke rode draadje is opnieuw gesoldeerd door de verkoper en lost weer het probleem niet op>

Alle draadjes heb ik nu weggehaald en alles origineel gemaakt. De doorgekraste printbanen netjes hersteld en zo de boel weer ingebouwd.



<zo blijft het ook; hier wordt niets meer aan veranderd>

Het airbag lampje brandt nu niet meer, dat wil zeggen dat het airbag systeem is uitgeschakeld en zullen de plofzakken bij een frontale botsing niet afgaan.
Zoals ik al eerder zei, ga ik niet meer terug voor dit probleem, ook al heeft de verkoper 2 van de 3 problemen opgelost. Het vertrouwen is weg en blijft weg.
Ik ga zelf troubleshooten hieraan en kijken wat ik er zelf aan kan oplossen. Ik heb inmiddels de service manual met alle elektrische schema's en daarmee kom ik een heel eind.

Wat ga ik nog meer doen aan de Alto:
-Grote beurt
-Distributie set vervangen (preventief, geen idee hoe oud die is)
-draagarm links voor vervangen (speling fusee kogel <1mm , APK aandachtspunt)
-wielremcilinder links achter vervangen (remkracht verschil L/R, rond de 30%, net geen APK afkeur)

29
Ons kent ons / Rob's Swift Cabrio en Alto: Opgelicht met de Alto? (P29)
« Gepost op: 25 januari 2021, 09:47:27 »
Tja, ben ik opgelicht met de aankoop van 'n eenvoudige Alto uit 2004? Ja, eigenlijk wel.
Heb ik dan spijt van de aankoop? Nee, dat weer niet; het is een leuke auto om in te rijden.

Wat is er dan aan de hand? Lees en huiver !

Bij aankoop viel het mij na een paar dagen op dat het motormanagement lampje en airbag lampje niet gingen branden als ik de wagen op contact zette.
Is dat een probleem? Ja, want bij een storing in de motor of airbag gaan ze dus ook niet branden. Mij bekroop het gevoel dat die 2 lampjes er niet in zouden zitten.
Daarnaast zakte de achterklep telkens naar beneden, maar daar heb ik op kosten van de verkoper, 2 nieuwe gasveren gemonteerd. Overigens waren de oude gasveren iets naar buiten gebogen zodat de achterklep omhoog zou blijven staan, maar dat was van korte duur.

Ik heb de wagen teruggebracht naar de verkoper, want ik heb immers 3 maanden garantie erbij gekregen, dus mocht hij dat oplossen.
Na een dag kreeg ik de wagen terug en warempel, beide lampjes brandden als ik de wagen op contact zette en gingen uit als de motor draaide. Als oplossing gaf hij aan dat er wat slechte contacten waren en software problemen.

Maar ik vond het verbruik wel erg hoog, 1 op 12 op korte stukjes en 1 op 15 op de autosnelweg. Ik heb de foutcodes uitgelezen en kwam foutcode P0135 (O2 sensor heater) naar voren. Dit is een foutcode waardoor het motormanagement lampje zou moeten gaan branden, ook tijdens het rijden. Ook bleef de de ECU de motor in "open loop" aansturen terwijl "closed loop" vereist is voor een beste verbranding. En dat gebeurde niet.
Ook viel het mij op dat beide lampjes gelijk uitgingen als het ABS lampje ook uit ging, terwijl het motormanagement lampje moet branden zolang de motor op contact staat en uitgaan als de motor draait. Het airbag lampje daarentegen gaat na een paar seconden uit en deed dat ook, maar dus gelijktijdig met het ABS lampje.
Weer kreeg ik argwaan dat er met het instrumentenpaneel was geknoeid. Ik heb het instrumentenpaneel gedemonteerd en mijn gevoel klopte. Er was inderdaad mee geknoeid. De verkoper had "modificaties" uitgevoerd aan de print om de 2 lampjes te laten branden. Hij had extra draden gesoldeerd (of laten doen) en printbanen doorgekrast.



<In de zwarte vierkantjes zie je waar de printbanen zijn onderbroken. De rode draadjes zijn de "modificaties">

Ik heb de draden in het instrumentenpaneel los gesoldeerd en de doorgekraste printbanen in ere hersteld. Het motormanagement lampje ging branden, ook tijdens het rijden; precies wat ik had gedacht. En het airbag lampje ging helemaal niet meer aan, wat ook logisch was.

Ook kwam tijdens een noodstop iets onder het dashboard vandaan. Dat bleek de reader die de startonderbreker (de)activeert, met een sleutel er aan vast met ty-wraps. Deze reader zit normalerwijze rond het contactslot gemonteerd en bungelt niet onder het dashboard. De reader "leest" de sleutel die in het contactslot wordt gestoken en als de transponder in de sleutel overeenkomt met de geprogrammeerde sleutel in de ECU, kun je de motor starten. Er was dus ook geknoeid met sleutels.



<Dit viel dus tijdens een noodstop naar beneden>

De verkoper weer gebeld met deze klachten en de wagen gebracht voor herstel. Mijn vertrouwen was gedaald naar nul, zoals je wel zult begrijpen.
Na 1 week kreeg ik de wagen terug. De O2 sensor was vervangen door een nieuw exemplaar, de foutcode P0135 was weg en het motormanagement lampje bleef niet meer branden tijdens het rijden, wel op contact. Er zaten 2 nieuwe sleutels bij en de reader van de transponder zat weer rond het contactslot gemonteerd. En hij heeft een nieuw airbag lampje gemonteerd, zegt hij, want dat was kapot.............
Ja, dat airbag lampje. Dat gaat nu aan als de wagen op contact gaat en blijft dan branden. Het lampje gaat gelijk uit als het motormanagement lampje uitgaat (!) en helaas klopt dat ook weer niet. Het airbag lampje moet na een paar seconden uitgaan. Ik heb weer het enge gevoel dat er wederom met het instrumentenpaneel is geknoeid rondom dat airbag lampje. Ook vertrouw ik het niet dat de startonderbreking functioneert zoals die moet functioneren.

Feit is dat ik niet meer terug ga naar deze verkoper. Ik wil de wagen niet weer een week missen en mijn vertrouwen dat de verkoper het ooit eerlijk zal oplossen, is verdwenen. Ik heb meer vertrouwen in mezelf dat ik het zelf wel goed oplos. 
Binnenkort demonteer ik het instrumentenpaneel weer en kijk ik wat er aan de hand is. Ook zal ik de startonderbreking eens grondig inspecteren.

Wat ik het meest kwalijk vind aan de het geheel is dat er geknoeid wordt aan veiligheidssystemen, die niet voor niets in de auto zitten en die omzeild worden door allerlei omwegen te bedenken, maar niet het probleem oplossen. Iemand die geen verstand heeft van auto's en op de blauwe ogen van de verkoper vertrouwt, was hier nooit achter gekomen.

In de tussentijd heb ik zelf nog wat updates aan de Alto gedaan, zoals een middenarmsteun en een autoradio gemonteerd. Daarover later foto's.
To be continued.

30
Dank je, Ad !

Ondertussen niet stilgezeten......

Nieuwe gasveren voor de achterklep gekregen, onder garantie, jawel.



En de motorruimte aangepakt

Vóór reiniging:



Na reiniging:



Pagina's: 1 [2] 3 4 ... 85