Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.


Berichten - cabrio_rob

Pagina's: [1] 2 3 ... 84
1
Ons kent ons / Re: Helemaal nieuw
« Gepost op: 10 april 2021, 15:10:55 »
Welkom

2
Ons kent ons / Re: Halo Suzuki Fans
« Gepost op: 8 april 2021, 09:29:13 »
De remschijven moeten voldoen aan een minimale dikte. Dat is een APK punt maar wordt niet altijd gemeten. Misschien zijn je remschijven te dun geworden en moeten ze inderdaad vervangen worden. In de regel gaat een remschijf ongeveer 3 sets remblokken mee, uitzonderingen daargelaten.
Het is geen regel om bij iedere blokwissel ook de remschijven te vernieuwen.
Hopelijk heb je hier iets aan.

3
Dank je .
Met een stuk visdraad achter het logo trek/snij je het er zo vanaf. Dan blijven lijmresten achter. Die verwijder je met wasbenzine en daarna de lak goed polijsten.

4
In een weekend was ik de Alto aan het wassen en brak de o van de Alt af.........en lag de o zonder Alt op de grond.





Dus toen maar de hele achterklep logoloos gemaakt.



De achterruitenwisser van de Alto heeft maar 2 standen en dat is aan of uit. En dat vind ik irritant.  Van Ali ontving ik een interval relais, gebaseerd op reais 19 wat onder andere in de VW Golf gebruikt wordt.
En dus dit relais aangesloten in de achterklep op de ruitenwisser. Ik moest hiervoor wel de kabelboom in de achterklep en onder de stuurkolom modificeren, zodat hij niet alleen maar iedere 5 seconden een keer wist, maar ook 3x achter elkaar als ik de achterruit sproei.

Dit was de testopstelling:



En zo bijna definitief, maar nog zonder ruitensproeier aangesloten. Daar is die ene blanke aansluiting op het relais voor. Inmiddels werkt dat ook.



Enige tijd later lag er wat op de grond toen we terug kwamen van boodschappen doen.......



Uitlaatpijp afgebroken, achter de laatste demper, dus we kunnen er nog mee rijden.



Een nieuwe demper is inmiddels besteld. Ruim 2 weken levertijd, maar ja dat is als je voor een dubbeltje op de eerste rang wilt zitten.

Dan heb ik nog de waterpomp vervangen. En dan zul je je afvragen, waarom ik dat niet samen heb gedaan met de distributie set? Nou, de waterpomp wordt niet aangedreven door de distributie, maar door de multiriem van de dynamo. En dus dacht ik de waterpomp los te kunnen vervangen. Ware het niet dat de spanrol van de distributie op de waterpomp gemonteerd zit....... En moest de distributie alsnog los. Weer wat erbij geleerd. Het zaakje loshalen ging nu wel een stuk sneller dan de eerste keer.

Wat betreft het airbaglampje: ik ben nog met de Alto bij een autodiagnose specialist geweest en die heeft het systeem uitgelezen, omdat dat niet lukte met mijn goedkoop tooltje.
Er zaten (zoals verwacht) geen foutcodes in het systeem, maar ook geen historische foutcodes, waar de service manual over spreekt. De weerstanden naar de 2 airbags en de 2 gordelspanners zijn goed, dus dat project sluit ik definitief af. De goeie man was overigens verbaasd over mijn troubleshoot skills. Ook vond hij het schandalig hoe met het instrumentenpaneel was omgegaan.

5
Ons kent ons / Re: wie is witte yp6
« Gepost op: 6 april 2021, 16:38:45 »
Leuke updates weer, Vincent. Goed bezig .

6
Evenementen en meetings / Re: Meetings 2021
« Gepost op: 6 april 2021, 16:37:48 »
Aangezien de meetings al heel lang in de ijskast staan en de overheid geen perspectief biedt, in tegendeel, speel ik met de gedachten een 'kleine' meet cq samenkomst te organiseren in de zomer.
Dit is dan op het schiereiland 'De Punt' nabij Rozenburg zoals ik dat een aantal jaren geleden ook heb gedaan.
'De Punt' is een schiereiland midden in de ' Nieuwe Waterweg' waar dan ook veel te zien is mbt voorbij varende zeeschepen.
Het is een algemene parkeerplaats en ik denk als we niet met teveel auto's zijn, dit gewoon moet kunnen.
Graag jullie gedachten hierover...

Ik vind het een prima idee !

7
Evenementen en meetings / Re: Meetings 2021
« Gepost op: 6 april 2021, 16:36:46 »
Gewoonweg waardeloos !
En er is tot nu toe ook helemaal geen perspectief vanuit overheidswege...

Dus BOTS gaat óók niet door ?

BotS is altijd in april en ik vind op de facebook site van hun geen update, dus die gaat volgens mij niet door.

8
Technisch is de Alto nu in orde; tijd voor de binnen- en buitenkant.
Zoals ik al eerder meldde had ik verschillende (nuttige en nutteloze) gadgets besteld bij Aliexpress. Alles is nu binnen.
Een korte update.


Een armsteun. En natuurlijk paste die niet in 1 keer. Na een half uurtje dremelen en schuren passend gekregen.


Hoofdsteunhoesjes.


Een, achteraf nutteloos, antislip-matje voor op het dashboard.


Een prullenbak voor in de deur.


Een radiatordop met thermometer. Zit trouwens ook in m'n cabrio.


Een autoradio met bluetooth en SD kaartje of USB stick. Geen geknoei meer met losse CD's. En een nieuwe set Pioneer speakers voor in het dashboard. Niet van Aliexpress trouwens, maar van Bol.


Uitlaat sierstukje.


En slotvanger kapjes.

9
Evenementen en meetings / Meetings 2021
« Gepost op: 11 maart 2021, 18:41:34 »
Ik kom al 2 (onder voorbehoud) geplande meetings tegen:

Zondag 4 juli: Japan Classic Sunday in Gemert
JCS

Zondag 29 augustus: Go Japan in Raamsdonksveer
Go Japan

Hopelijk gaat alles door !

10
Zit er dan niet een sluiting ergens achterop je dashboard ivm al het solderen?
Als het systeem aangeeft dat het ok is zou het lampje niet moeten blijven branden.

Neem aan dat je de accu al een keertje 20 min los hebt gehad?

Nee, dat dashboard is in orde. Er zit nog een historische foutcode in het airbag systeem. En die zorgt ervoor dat het lampje 6x knippert en dan uitgaat, zie dit plaatje wat ik al eerder postte.



En de accu heb ik meer dan 24 uur los gehad toen ik aan de distributie bezig was.

11
Dank jullie wel !!

En eindelijk weer eens een Vitara erbij.
Ik. Rico en Ronnie waren vrij eenzaam op de meetings  ;D ;D ;D
Groetjes Roger.
PS Tot op de Limburg meet

Ik denk dat mijn Alto nooit een Vitara zal worden, Roger......... ;)

Het airbag systeem laat ik even voor wat het is. Ik heb getracht de historische foutcode(s) te wissen, maar dat is niet gelukt op de manier die in de service manual beschreven staat. Wel is het gelukt op knippercode 1-2 te genereren met de service wire, die niet meer is dan een draad leggen naar massa. Knippercode 1-2 betekent dat er verder niets aan de hand is met het airbag systeem.

Dan heb ik afgelopen weekend flink aan de Alto gesleuteld. Naast de bougies, kleppendekselpakking, krukaskeerring en 2 multiriemen heb ik ook de distributie set (riem en spanrol) vervangen. Dat was een flinke klus. Tevens de 16 klepjes gesteld en het kleppendeksel mooi zwart gespoten. Totaal zo'n 14 uur mee bezig geweest.

Een kleine sfeerimpressie:

In actie, het gat waar de koplamp zit, is een fijn luik om door te sleutelen.


Om een indruk te geven hoeveel plek er is tussen krukaspoelie en wielkast.


Alles gedemonteerd.


Krukaskeerring vervangen.


Dag 1 zit er op.


Dag 2 , alles opgebouwd, luister naar het resultaat.
https://youtu.be/u-fUwwBG4FI

Hier doe ik het voor, dat stickertje !




12
Ik ben de service manual van de Alto aan het doorspitten (PDF van 971 pagina's) en kom het volgende tegen:



In geel, de situatie in de Alto. Op het moment is er dus niets aan de hand met het airbag systeem, volgens de manual. Het lampje gaat namelijk uit na 6x knipperen.
Goed nieuws dus.

Ook vind ik een reset procedure voor het resetten van alle foutcodes in de SDM (airbag-controller) . Want er zitten dus 1 of meerdere historische foutcodes in het systeem. En m'n OBD reader ziet die niet. Kan ze dus ook niet resetten hiermee.



Nu alleen nog uit zien te vinden hoe die "service-wire" in elkaar zit. Zo te zien is dit een draad naar massa met een weerstand er in, maar welke waarde die heeft?
Mocht het echt niet lukken, dan maar naar de dealer voor een reset. Maar dat is echt de laatste stap.......

13
Ons kent ons / Re: Even voorstellen: Ome_Bert is er ook
« Gepost op: 25 februari 2021, 11:38:00 »
welkom

14
Dank je Sjabba.

Ik ben een stapje verder met het airbag systeem gekomen.
Troubleshooten bracht mij tot een breuk in 1 van de spanningstoevoeren van de airbag controller. In geel op de foto hieronder zie je de kabelboom waar de breuk in zat.



En zo zit dat in het schema:



Kabelbreuk aan de bestuurderskant hersteld met een groene draad (ik had geen geel-zwarte draad)



En aan de passagierskant hersteld.



Het airbag lampje gaat nu aan als ik de wagen op contact zet , knippert 6 keer en gaat dan uit. Dat kan duiden op een foutcode, volgens de service manual. Ik kan geen foutcodes ontdekken met mijn OBD reader, maar in de service manual staat nog een testprocedure beschreven waarmee ik foutcodes kan uitlezen met het airbag lampje. Die gaat dan, als er fouten in het systeem zijn, in een bepaald patroon knipperen, die je dan kunt vertalen naar een foutcode. Maar het kan dus ook zijn dat er geen foutcodes zijn en het systeem prima functioneert.

Verder heb ik nog van alles vervangen aan de Alto:
Draagarm links voor
Wielremcilinder links achter
Motorolie
Oliefilter
Koelvloeistof
Ruitenwissers voorzijde

15
Hoezo vrijdag de 13de, Heiko?
Heb de Alto op zaterdag de 14de november gekocht........... ;)

Ondertussen wat gadgets besteld bij vriend Ali . Als alles binnen is, plaats ik weer wat foto's.

Met het airbag systeem ben ik nog niet begonnen. Daar is het nu te koud voor.
Mijn aanpak:
* zorgen dat dat lampje gaat branden op de juiste wijze.
* dan zal een foutcode tevoorschijn komen, of een knipperpatroon van het lampje
* daarna gericht gaan zoeken.

Gelukkig zijn het maar 2 airbags , 2 gordelspanners en een control unit waaruit het systeem bestaat.

Pagina's: [1] 2 3 ... 84